Anksčiau ar vėliau svetainės pasensta ir tam tikri pakeitimai yra būtini. Kartais užtenka nedidelių pokyčių, o kartais reikia perdaryti viską nuo nulio. Esu girdėjęs daug priežasčių keisti dizainą, nuo “mes kiekvienais metais keičiam dizainą” iki “mūsų konkurentai atsinaujino, dabar pas juos vyrauja mėlyna spalva, mums irgi reikia kažko panašaus”.
Deja, šios priežastys nėra geros. Perdaryti kažką vien dėl to, kad taip padarė konkurentai, arba dėl to, kad dabar 2014 metai, o ne 2013 yra mažų mažiausiai keistoka. Visos šios priežastys neturi nieko bendro su jūsų auditorija. Ar tikrai manote, kad mėlyna spalva labiau patiks dabartiniams vartotojams? Ar pakeisdami kažką kardinaliai nebijote sugadinti vartotojų patyrimo (user experience)? Jei jūs nežinote, kas dabartiniame dizaine yra gerai, o kas blogai, tai naujame dizaine jūs galite netyčia išimti gerus dalykus, ir pakeisti juos blogais.
Norint nenutolti nuo tikslų jums reikia turėti modelį, kuriuo remiantis bus atliekami dizaino pakeitimai.
Tikslai > Duomenys > Veiksmai > Rezultatai
Turėdami bent kažkokį modelį, kuriuo galite vadovautis, ne tik sutaupysite laiko, bet ir išvengsite brangiai kainuosiančių klaidų.
Tikslai
Labai lengva užsimiršti ir pasiklysti dienos darbuose, gaišti laiką ties smulkmenomis. Atsitraukite nuo kompiuterio. Dabar išeikite pasidaryti kavos ar arbatos. Pasistenkite pažiūrėti į svetainę per visos įmonės ar verslo tikslų prizmę. Pamirškite visus mažyčius dalykus ir kitas smulkmenas. Užduokite sau klausimą “ką aš noriu pasiekti su nauju dizainu?” Gal būt norite labiau įtraukti vartotoją publikuojant savo turinį? O gal padidinti pardavimus? Gal pasikeitė jūsų auditorija ir jūs norite modernios, “rėkiančios” svetainės, kuri būtų patraukli jaunimui?
Dabar pasistenkite iš šių klausimų išryškinti aiškius verslo tikslus. Tikslus, kurie gali būti lengvai išmatuojami. Nepamirškite, kad su dabartinėmis technologijomis, galite išmatuoti beveik kiekvieną vartotojo mirktelėjimą. Na gerai, gal ne mirktelėjimą, bet tikrai nemažą dalį jo veiksmų jūsų svetainėje. Pagalvokite, kokius jo žingsnius, veiksmus ar elgseną norite matuoti? Kaip šie veiksmai jums atneš daugiau pelno?
Tikslai svarbūs ir dėl to, kad po naujo dizaino paleidimo jūs turėsite peržvelgti ir pasakyti ar jūsų lūkesčiai pasiteisino, ar pavyko pasiekti tikslus, kuriuos nusistatėte prieš kuriant dizainą.
Ir nesvarbu ar norite keisti visą svetainės dizainą ar tik dalį. Jūs vistiek turite atsisžvelgti į tikslus. Šioje vietoje tai netgi svarbiau, nes jei norite atnaujinti ar keisti kelias svetainės dalis, jūs turėsite nuspręsti nuo ko pradėti, o tai reiškia sudėlioti prioritetus. Pirmiausia keisti tas dalis, kurios turės didžiausią įtaką jūsų norimam tikslui. Jei tai pardavimų didinimas, tai greičiausia jūs pradėtumėte nuo prekės puslapio arba pirkimo kanalo tobulinimo/atnaujinimo.
Duomenys
Kai turite tikslus, sužinokite kaip jums sekasi dabar. Kiek pardavimų ar pelno per dieną? Koks lankomumas, ką vartotojai daro, ką siunčiasi, ką žiūri ir t.t.? Nesvarbu koks tikslas, svarbiausia, kad jūs žinotumėte, kokia situacija yra dabar.
Kadangi Google Analytics naudojatės visi, tai duomenų jums turėtų užtekti. Nuo ko pradėsite priklaus nuo jūsų tikslų. Tarkime mes norime pagerinti kiekvieno puslapio indėlį į mūsų “pinigų krepšelį”. Tuomet atsidarom puslapių ataskaitą ir pasirenkam palyginimo ikoną dešinėje.
Šioje ataskaitoje jūs matysite puslapius ir galite pasirinkti rodiklį pagal kurį jie bus lyginami su puslapio vidurkiu. Pasirenkam atmetio rodiklį.
Atmetimo rodiklis parodo kaip stipriai jūsų puslapis nepatiko vartotojams. Jei puslapis yra lankomas, bet jo atmetimo rodiklis aukštas, reikia galvoti kaip jį sumažinti. Viršuje matome, kad su tvarkaraščiu gali būti kažkas negerai. Taip pat kontaktai “šlūbuoja”, bei kainų puslapis.
Jei jūsų tikslas būtų padidinti narysčių pardavimus, tai aš pradėčiau nuo šių puslapių, nes manau, kad jie svarbūs pirkimo procese. Gal vartotojams neaiškus tvarkaraštis, gal reiktų pergalvoti jo išdėstymą? Nes jei grupių ir užsiėmimų yra daug, tai tikiu, jog toks tvarkaraštis gali tapti griozdišku ir nesuprantamu vartotojams.
Jeigu jie visgi perprato tvarkaraštį ir nori susisiekti su jumis, ar jiems aišku, kur rašyti ir skambinti? Gal ne visi susisiekimo būdai pateikti, o gal forma neveikia? O gal per daug informacijos prašote pirmame žingsnyje?
Kainų puslapis – gal jis yra painus? Ar visos kainos pateiktos? Ar aišku kiek ir už ką reikia mokėti?
Matote, kiek klausimų iškyla tik žiūrint į vieną ataskaitą. Bet jų yra daugiau, ir jeigu jūs neturėsite tikslo tai gali pasiklysti tarp ataskaitų. Bet tai nebūtų taip blogai, kaip daryti dizainą pagal vadovo nuotaikos pokyčius, kai jūs visai nesiremiate jokiais duomenimis.
Štai tikslų kanalo ataskaita.
Ar jau matote problemą? Ar tik 10% žmonių gali užsiregistruoti? Kas jeigu, jūs galėtumėte užregistruoti 20% žmonių? Jei viena registracija reiškia vieną mėnesio narystę už 200Lt, tai padidinę registracijos procentą iki 20%, jūs papildomai uždirbate 10 000Lt. Be jokių papildomų išlaidų reklamai.
Beje, jei pažvelgsite į viršutinę ataskaitą, tai registracijos puslapio atmetimo rodiklis yra žemesnis nei vidurkis. Tai tik parodo, kad kartais vienos ataskaitos neužtenka norint rasti ir išspręsti problemą. Jei turite aiškų tikslą, jūs pereisite kelias ataskaitas ieškodami tikslaus atsakymo, kas gali būti blogai.
Ar tikrai vis dar manote, jog reikia keisti dizainą, dėl to, kad konkurentas jį pakeitė? Arba dėl to, kad dabar ruduo? O gal geriau pasinaudoti jūsų svetainės duomenimis ir leisti jiems nukreipti jus tinkama linkme?
Veiksmai
Kai praleidote pakankamai laiko analizuodami duomenis ir radote taisomas vietas, tada galite pradėti galvoti apie pakeitimus. Šioje stadijoje jūs galite bendrauti su dizaineriais, tekstų rašytojais, programuotojais ir kuo tik norite, kad tik sugalvotumėte kaip pagerinti svetainės puslapius.
Dauguma peršoka pirmas dvi stadijas ir iškarto pradeda kurti įdėjas kaip ir ką pagerinti. Tikiuosi dabar suprantate, kad toks variantas gali būti blogas. Parašiau “gali būti” dėl to, kad kartais jūs galite ir pataikyti, t.y. naujas dizainas tikrai pagerins visus rodiklius. Ypač jei prieš tai buvęs dizainas tikrai buvo labai senas ir netinkamas. Bet tai yra šaudymas tamsoje ir šiais laikais, kai yra tiek informacijos, neturėtų būti praktikuojamas.
Kai sukūrėte naują dizainą, nesvarbu svetainės ar puslapio, geriausia jį patestuoti. Sukurkite paprastą A/B testą, kad ir per Google Analytics ir pasižiūrėkite, ar jūsų sugalvotas problemos sprendimas pasiteisino. Norėdami sukurti testą Google Analytics paskyroje eikite į Elgsena>Eksperimantai.
Kūrimo procesas nėra sudėtingas. Svarbiausia išsirinkti tikslą, kurio pakitimą matuosite, tuomet įdėti originalią puslapio versiją ir naują. Jums taip pat reikės programuotojo pagalbos, nes jis turės patalpinti nedidelį kodą svetainėje.
Eksperimentas turi tęstis tol, kol surinksite bent jau 300 konversijų.
Beje, galite testuoti ne viską. Kartais pakeitimai yra akivaizdžiai reikalingi ar naudinti. Pvz. jei seno puslapio dizainas buvo labai pasenęs, tekstas sunkiai skaitėsi, jis buvo lėtas, nuotraukos buvo nekokybiškos ir pan., tai testuoti nėra butinybės.
Rezultatai
Dabar, galima sakyti, lengviausia dalis. Kiek naudos atnešė jūsų vargas? Tam ir buvo reikalingi tikslai. Ir nesvarbu, ar jūs gerinote pirkimo procesą ar tiesiog vieną kontaktų puslapį, jūs turite būti įsitikinę, kad tie pakeitimai buvo jums į naudą.
Atsidarykite ataskaitas, kurias žiūrėjote prieš tai, ar naujas puslapio ar svetainės dizainas turėjo teigiamą ar neigiamą įtaką. Palyginkite savaitę prieš dizainą ir savaitę po. Jei jūsų svetainės srautas nedidelis, galite imti kelias savaites ar mėnesį.
Jei matote, kad rodikliai gerėja, vadinasi esate teisingame kelyje. Jei jie nesikeičia arba blogėja, gal būt pakeitimai, kuriuos padarėte nepatiko jūsų vartotojams.
Reziume
Turėčiau pabrėžti, kad čia labai glaustai pateiktas tik vienas iš būdų kaip galima keisti svetainės dizainą. Ir jis nėra vienintelis. Jei sugalvosite savo – šaunu. Vienintelis dalykas, ką norėjau pasakyti, tai, kad svetainės pakeitimai gali būti daromi šiek tiek protingiau, nei tiesiog vaikantis dizaino trendų, vadovo nuotaikų ar konkurentų.
Jei norite padaryti kuo mažiau klaidų, pasitelkite savo svetainės duomenis, vartotojų nuomones ir apklausas. Atminkite, kad jūsų ar jūsų vadovo nuomonė nebūtinai sutampa su vartotojų norais. Vartotojai yra tie, kas jums suneša pinigus, ne marketingo vadovas, ne dizaineris, ne programuotojas.
Ne kartą esu susidūręs su pareigybės sindromu ir posakiu “aš čia jau 5 metus dirbu, tai gal geriau žinau, kas patinka vartotojams”. Jei jiems parodysite duomenis, vartotojų apklausas, nuomones ir pan., tai jiems bus sunku nugalėti tokį argumentą.
Rašydamas, ne tik perleidžiu savo patirtį, bet ir pats išmokstu ką nors naujo. Tikiuosi ir jūs čia atrasite naudingos informacijos. Norite išmokti greičiau ir patogiau? Išbandykite Google Reklamos Mokymus arba Google Analytics Mokymus. O jei patinka skaityti – mano nauja Google Reklamos knyga.